fredag 19 december 2014

Bästa saffransbullarna med apelsin och mandelmassa


Okej. Nu ska jag ge er det mest magiska receptet på saffransbullar! Jag ska baka årets tredje sats när jag kommer till västerslätt.

Till bullarna:
2 paket saffran (à 1/2 g) 2 dl socker
2 msk rom eller vatten 50 g jäst

175 g rumsvarmt smör
5 dl rumsvarm mjölk (3 %)
1/2 tsk salt
800 g vetemjöl (ca 13 1/2 dl till 1 sats) mjöl till utbakning


Till fyllning:
100 g smör
200 g mandelmassa
1 st apelsin, rivet skal


Garnering:
50 g mandelspån
1 ägg

  1. Stöt ev saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret. Lägg saffranet i rommen eller vattnet och rör om. Låt stå 30 minuter.
  2. Skär smöret i tärningar.
  3. Smula jästen och blanda med mjölk, smör och saffran samt vätskan i en bunke eller en
    köksmaskin med degkrok.
  4. Tillsätt resten av sockret, salt och mjöl. Arbeta degen 15 minuter i maskin eller 20
    minuter för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 minuter.
  5. Riv mandelmassan och blanda med smör och rivet apelsinskal.
  6. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar. Kavla ut varje bit till en
    platta, ca 40 x 30 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär rullarna i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 min.
  7. Sätt ugnen på 250 grader.
  8. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån. Grädda mitt i ugnen 8-10
    min. Låt bullarna svalna på galler.

Inga kommentarer: