torsdag 22 augusti 2013

Mattes Svante


Den här kattpojken är den ljuvligaste av varelser. Så snäll, så tålmodig och kärleksfull. Han är den som allra helst ligger nära, som älskar att skeda och som givmilt delar ut pussar om en sticker fram munnen mot honom. Han som det är omöjligt att inte fnissa åt när han i all sin klumpighet härjar runt och leker. Han som alltid sitter och håller mig sällskap när jag rensar lådan och som varje kväll sätter sig vid mina fötter när jag är i köket. Tittar bedjande på mig med hopp om att en skål blötmat ska serveras. Som låter lillasyster få äta först, men som också knuffar undan henne om han känner sig orolig för att maten ska ta slut. Han som tar allting med ro, och som gör sig vän med alla han träffar. Kärleken till den här klumpedunsen är ungefär hur stor som helst och det är omöjligt att inte älska honom när han på kvällarna ligger på en, med huvudet på bröstet, så nöjd och tillfreds.

Inga kommentarer: