lördag 23 november 2013

En liten bildbomb



Nu har vi bott här i över en månad, så det var dags att ta tag i traditionen att föreviga hemmet. Det är en del som fortfarande saknas och vissa bilder blev lite gryniga, men välkommen till oss!


Sovrummet! Här ska en till bokhylla och Patriks böcker flytta in, och så har jag tänkt att vi ska köpa en himla massa meter av det här tyget, för att sy nya gardiner. Jag har redan ett par meter av det som ska bli lite kuddar/duk, men tror det kommer passa fint som gardiner. De som hänger uppe nu är mammas, och de är himla fina, men lite för dova och går inte ihop med mina andra textilier - som kuddarna på sängen. Jag gillar uppenbarligen mest klara färger... Bordet köpte jag för ett par hundra på second hand innan jag flyttade ner och tjänar utmärkt som pysselhörna tillsammans med stolarna från mitt gamla köksbord.


Här är köksdelen av vardagsrummet. Lite lite avlastningsytor, men ändå fint, och ännu finare när inte tråkig disk står på tork ;) Önskar att vi kunde trolla bort den där anskrämliga micron på något vis, och frigöra lite yta... Där på första bilden ser ni en glimt av hallen också och där dörren står öppen, den har ett dörrstopp under sig eftersom den annars glider igen och då kommer inte katterna in till kattlådan, ligger badrummet.

Kanske min favoritdel; vardagsrumsdelen! Både soffan, soffbordet och den gröna fåtöljen köpte jag innan flyttlasset gick. Soffan för 500, fåtöljen för 250 och soffbordet i teak för 400. Sånt gillar vi! Det stora teakbordet byggde min morfar under tidigt 1960-tal när han och mormor var nygifta. Vid soffan ska en matta komma på plats, och så ska jag köpa ett par gröna kuddar till soffan + sy nya kuddöverdrag till fåtöljerna. Dessutom behöver vi en nedrans stor taklampa! Jag har varit lite i valet och kvalet om gardiner, men trivs nog ganska fint utan. En större TV skulle behövas, den är alldeles för liten när en sitter i soffan. & där ekstolarna står tror jag min kista ska flyttas, då den inte kommer få plats i sovrummet när vi köper en till bokhylla. Tänker att jag ska sy ett par kuddar till den, så den kan fungera som sittplats


Till sist: badrummet! Ett helkaklat litet himmelrike som behöver lite mer kärlek. På inköpslistan står en ny matta, eftersom den vi har (nytvättad på bilden) drar till sig all kattsand & päls, en liten bänk som kan stå mellan toaletten och handdukshållaren, en stor golvblomma och en ny tvättkorg (om det inte går att fixa någon lösning med stora tyglådor under bänken). Dessutom överväger vi en ny Modkat-låda. Den är rackarns dyr, men funkar den så vore det fantastiskt att slippa all kattsand som sprids runt, & så är den ju ganska snygg också!

Inga kommentarer: