onsdag 16 juli 2014

En första semestervecka


Jag anlände till Lisch den första torsdagen i juli, och på fredagen så vankades biblioteksbesök med två små herrar. Vi var dock för tidigt ute, och fick slå ihjäl lite tid med att fika. Inte någon emot. Allra minst Ture.


Mamma & pappas hallonbuskar dignade av hallon. En del serverade jag Ture och Sixten...


... resten styckfryste jag.


Jag och Ilse hängde en hel del. Hennes kära familj åkte nämligen på semester, så hon var i min vård några dagar.


För att inte smälta bort i den plötsliga värmeböljan, spenderade vi många timmar i skuggan under äppleträdet. Med böcker, saft och ett antal tupplurar. Med tanke på värmen så var det kvälls- och nattbak som gällde. En sen kväll svängde jag ihop blåbärsbullar.


En eftermiddag begav vi oss mot min pappas barndomstrakter. Satte egenplockade blommor hos farmor och farfar, hälsade på fåren vid kyrkan och var på kalas hos min faster.


Tidigt i fredags körde jag iväg mot svampskogarna. Hittade inga kantareller, men blåbär.


I lördags: kalas! Men först hann jag och Patrik med en tur på stan där vi införskaffade paket till vår kära, bästa kattvakt och fikade med en kompis. Mina insatser med kvällsbak tidigare under veckan lönade sig och vi dukade fram småkakor, blåbärsbullar, hemkokt rabarbersaft och så min tårta. Nomnom.

Inga kommentarer: