

75 g smör
2,5 dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg (jag använder No Egg-äggersättning eftersom jag inte tål ägg)
2 mogna bananer
100 g choklad
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
Smält smöret och låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna (eller blanda till motsvarande äggersättning). Mosa bananerna & blanda ner i smeten. Hacka chokladen och blanda ihop den med mjöl och bikarbonat & vänd ner i smeten. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner (eller blanda till motsvarande äggersättning, för att få samma konsistens som hårda äggvitor, addera bara litelite vatten till ersättningen). Häll i blandningen i smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda 30-40 minuter i 175 grader tills den är knappt klar i mitten.
Ätes förslagsvis med lite vispad grädde, eller bara som den är. Nomnom!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar